A német versenyügyi hatóság eljárást indított a Facebook ellen, mert a gyanú szerint a közösségi média visszaélt a piaci erőfölényével.

A Bundeskartellamt szerint a Facebook csak a dominánc piaci pozíciója miatt tudja a felhasználókra erőltetni adatkezelési gyakorlatát.

Szabályokat sért a közösségi média?

A versenyügyi hivatal annyira komolyan gondolja a vádakat, hogy a Facebook német leányvállalata mellett az ír leányvállalatot és az amerikai anyacéget is bevonta a vizsgálatba.

Az adatkezelési gyakorlat megsértését azért találta megalapozottnak a Bundeskartellamt, mert szerintük a közösségi média csak a piaci erőfölénye miatt tehet meg bizonyos dolgokat.

Kérdés ugyanis, hogy mi történne egy ideális versenyhelyzetben.

Domináns piaci státusz

A versenyügyi iroda elnöke, Andreas Mundt szerint a domináns státuszt élvező cégekre speciális korlátozás vonatkozik, és a szabályozások előírják, hogy a felhasználási feltételek versenyképesek legyenek.

Mundt úgy gondolja, hogy meg kell vizsgálni, vajon a Facebook megfelelően tájékoztatja-e a felhasználókat az adatgyűjtés természetéről és céljáról.

Valószínűleg könnyű megérteni, hogy a Bundeskartellamtnak azzal lehet aggálya, hogy a felhasználókról megszerzett adatokkal a Facebook mit kezd, és hogy azt miképp értékesíti tovább a hirdetőinek.

Nem szép dolog, Mr. Zuckerberg!

A Facebook Európában monopolhelyzetben van a közösségi médiák piacán, és bár az erőfölény önmagában nem bűn, a német hatóság szerint azzal visszaélni sem szép dolog.

A Bundeskartellamtnak az a véleménye, hogy egy versenyhelyzetben sokkal jobb és barátibb adatkezelés jellemezné a piaci résztvevőket, és a szereplők sokkal inkább a felhasználók kegyeit keresnék.

Ehhez képest a mostani helyzet távolról sem optimális, hiszen verseny nélkül a felhasználó mozgástere is leszűkül, és a júzernek csak két lehetősége van.

Regisztrál vagy megszökik…