Napjainkban az online jelenlét bármilyen cég esetében gyakorlatilag elkerülhetetlen. Azonban rögtön a domain kiválasztásánál kezdődik a kevésbé hozzáértők számára a dilemma:

  • Mit is kellene választani?
  • Mit jelent ez a sok rövidítés?
  • Van nekem ezekre szükségem, vagy olyasmit is ki akarnak velem fizettetni, amit soha nem fogok (ki)használni?
  • Nem tud ez az egész dolog növekedni úgy ahogy a cégem?

Természetesen tud, azonban érdemes kicsit alaposabban is körüljárni a dolgokat.

Általában egy cég, s ezzel párhuzamosan az általa használt tárhely teljesítményigénye az alábbi lépcsőkön kapaszkodik egyre feljebb (zárójelben az átlagos díjak):

  • megosztott tárhely (10-25e Ft/év)
  • VIP tárhely (erősebb vas, több teljesítmény és kiegészítő szolgáltatás) (25-100e Ft/év)
  • VPS (Virtuális szerver, egy nagyobb vasból valamekkora teljesítmény elkülönítve, ami csak a miénk. Rugalmasan testre szabható, s az igények növekedésével gyorsan módosítható. Ennek különböző lépcsői vannak, a kért teljesítmény függvényében) (VPS: 5-50e Ft/hó, illetve rendszergazda: 25-50e Ft/hó)
  • Saját szerver (rendszergazda: 25-50e Ft/hó/gép + Saját szerver 300-500e Ft-tól)
  • Felhős szolgáltatás(ok) és/vagy saját szerverpark és környezet kialakítása (Havi 400-500e Ft-tól kezdődően, mely függ az alkalmazottak és a szerverek számától.)

Természetesen a fenti csak egy vázlatos, de az esetek többségében igaz sorrend. Egy cég az indulása után egy intenzív növekedési szakaszba kerül, melynek elején elkészül a weboldal is. Ez után jönnek a látogatók, vásárlók és ha minden jól megy, a számuk folyamatosan növekszik. Ezen szakasz alatt tökéletesen megfelel az igényeknek egy “átlagos” tárhely csomag. Nem történik kiemelkedő terhelés, kisebb kampányok esetén is megfelelő teljesítményt nyújt ma már egy átlagos csomag, miközben az ár/érték arány alacsonyan maradhat, s ezzel spórol a cég valamennyit.

Telnek a napok-hónapok, mindenki teszi a dolgát, folyamatosan nő az árbevétel, egyre jobb a honlap, egyre több a kampányok alatti és az átlagos látogató is. Egyszer csak elérkezik az a pont, amikor jó lenne előre lépni. Általában az alábbi indokok szokták ezt előmozdítani:

  • Jobban sikerült kampányok esetén már érezni lehet, hogy nem ártana még egy kis kakaó a weboldal alá, s ezen igényen már nem segít a cache, az optimalizáció és az ilyenkor szokásos dolgok.
  • Problémák vannak a közösködéssel, már ami a weboldalt illeti. Tipikus ilyen a hírlevelezés, s a spamlistára kerülések esete. Osztott tárhelyek esetén sajnos akármennyire is óvatos és gondos a szolgáltató, óhatatlanul előfordul, hogy gond van 1-1 ügyféllel néha. Valaki gyorsabban nőtt mint a tervek, s elhasználja a weboldala mások elől az erőforrásokat. (Jobbik esetben akár mi is lehetünk ezek, de ugye akkor azt jelenti sok a látogató, sok a vásárló és ezzel több a bevétel!) Vagy hiába mondják neki és hiába van benne az ASZF-ben, mégis vásárolt valami listát a netről és elkezdte a leveleit küldözgetni. Vagy nem tartotta karban az oldalát, s feltörték, majd spameket küldtek róla. Megannyi oka lehet, de nekünk egyik sem jó hosszú távon.
  • Folyamatosan növekszik az alkalmazottak száma, jó lenne már egy informatikus kolléga, aki a cég eszközein kívül már egy szervert is tudna felügyelni. Ráadásul jó lenne már pár újabb informatikai támogató szolgáltatás a cégnek: Egy CRM rendszer például tipikusan ilyen, vagy egyedi fejlesztésű szoftver is magával szokta hozni az egyedi környezet igényét. (Számlázó, raktárkészlet nyilvántartó, újonnan induló webáruház stb.)

 

A cég anyagi helyzetétől függően következnek az alábbiak:

  • Valamilyen VPS, majd 2-3 növekedés után, vagy ha a pénzügyi helyzet megengedi akkor  
  • saját szerver(ek), vagy valamilyen felhős szolgáltatásba költözés

 


 

Itt álljunk meg egy pillanatra. Már látom is a felhúzott szemöldököt az olvasóknál!

 


 

Természetesen az éremnek minden esetben min. 2 oldala van. Ma már elég ritka az a szolgáltató aki egy gépes üzemben biztosít tárhelyet a megrendelőinek, de persze előfordul. Csodák nincsenek. 10.000 Ft/év alatti fizetendő összegnél egyszerűen nem fér bele a domain árán felül (ami ajándék szokott lenni) a több szerver, a felügyelet, a szolgáltatásoknak (levelezés, webszerver, adatbázis, FTP stb.) külön-külön géppark. Illetve sajnos még itthon is előfordul, hogy az elvileg minimális szinten is spórol a szolgáltató, s az alacsony árak miatt feláldozza például a következőket:

  • Nem igazi szervereket használ (azaz 0-24-es üzemre tervezett, általában helyszíni garanciával eladott, Xeon processzorral, hibajavító memóriával és minden más ide tervezett dologgal felvértezett erőművek), hanem otthoni/irodai használatra tervezett alkatrészekből “épít” gépet, melyet aztán kinevez “szervernek”. Természetesen ezek is működnek, de közel sem nyújtanak olyan megbízhatóságot, teljesítményt és ezáltal üzembiztonságot, melyre napjainkban igény van. Mondunk egy példát: Cégünk 2003-ban vásárolta az első Dell Blade Centerét. Ezek a gépek a mai napig tökéletesen működnek, bár igaz, hogy már csak adminisztratív feladatokat – hálózat monitorozás, mentések kezelése stb. – bízunk rájuk. Most 2017 van. Tud valaki mutatni nekünk akár csak egy összerakott PC számítógépet is, ami több mint 14 évesen megbízhatóan üzemel? Aligha. Na ez a fő különbség. A másik a helyszíni garancia. Nincs mögötte partner, aki a meghibásodásokat elhárítaná a raktáron lévő alkatrészekből és szaktudással, s készenlétben áll éjjel-nappal, az év minden egyes napján.. A Tesco-ban pedig nem mindig van a gépbe kellő alkatrész, tudás hozzá főleg nincs, illetve zárva van éjszaka és hétvégén az összes számítástechnikai nagykereskedés. 😀
  • Olcsóbb termekben üzemelteti a gépeit. Otthoni/irodai használatra tervezett hálózati eszközöket használ. Nincs, vagy csak rövid időre elegendő szünetmentes tápegységekkel. (Az otthoni-irodai használatra tervezett eszközök 5-25 percet bírnak, míg a szervertermi környezetben akár órákat is áthidalnak az akkumulátorok.)
  • Nincs dízelgenerátor. Ez egy esetleges áramszünet, vagy meghibásodás esetén nagyon fontos! Ilyen gépek akár napokig képesek komplett épületek energiaigényét biztosítani, de borsos áruk (nem ritkán 500 millió Ft feletti értéke van egy-egy nagyobb teljesítményű darabnak!) miatt nincs belőlük sok. Nem egy esetben az ügyfél meg is van tévesztve: bár azt a tájékoztatást kapja, hogy van ilyen és működik, baj esetén mégis kiderül, hogy vagy nem üzemel megfelelően, vagy egyáltalán nincs is ilyen eszköz.
  • Nincs 0-24-es támogatás. Amíg nincs baj, ez persze nem okoz gondot. De előbb utóbb lesz. Nagyon fájó tud lenni egy futó kampány esetén egy akár ünnepi hosszú hétvégi kiesés, vagy egy elérhetetlen ügyfélszolgálat. Sokkal több lesz a bevétel kiesés, vagy a kár, mint amit spórolni lehet a csomag árán akár 10 év alatt összesen!

Azt tudtátok például, hogy Magyarországon egy átlagos áramkimaradás 67 percig tart?

Továbbá természetesen előfordulnak olyan ügyfelek is, akik az első perctől kezdve pontosan tudják nekik mikor mire van szükségük, azonban ez a fajta tudatosság és hozzáértés felettébb ritka, s leginkább a komoly informatikai tudással rendelkező, vagy ilyen kollégákat alkalmazó cégek esetében fordul elő. Utóbbi induló vállalkozások esetén nem szokott általános lenni, ami tekintve ezen kolléga fizetését és az ahhoz kapcsolódó járulékok nagyságát nem csoda.

Napjainkban, mikor a hírlevelezés már induló cégek esetében is kiemelt fontosságú, s néhányan kifejezetten ilyen szolgáltatásokra, vagy nagy mennyiségű levél küldésével kapcsolatos tevékenységre alapítanak vállalkozást, már az elején fontos lehet az elkülönülés és az ezzel járó saját IP cím(ek) használata. Ilyen esetben kihagyható az osztott tárhelyes megoldás, s rögtön lehet ilyennel kezdeni, azonban ennek is vannak előnyei és hátrányai. Röviden lássuk a legfontosabbakat. Előnyök:

  • Teljesen testre szabható fizikai szerver teljesítmény, a későbbi igény szerinti bővítés lehetőségével.
  • Egyedi szoftveres környezet alakítható ki a használni kívánt dolgoknak megfelelően
  • Tiszta, nem spam-listás IP cím(ek)
  • Jóval szigorúbb biztonsági és szűrési policy használható ilyen esetben
  • A fentiek miatt a weboldal sokkal nagyobb terhelést is biztonságosan ki fog tudni szolgálni.

Az előnyökkel sajnos hátrányok is járnak, a legfontosabbak:

  • Magasabb beruházási (megvásárlás esetén) és havi díjak (bérlés esetén) a szerver miatt
  • Magasabb költséggel kell számolni az üzemeltetés szempontjából is (szerverhosting, rendszergazdai díjak stb.)

 

A többieknek az üzlet és a bevétel növekedésével párhuzamosan, az igényeknek megfelelően lehet a szolgáltatásokat a partnerüktől kérni. Egy-egy nagyobb kampány előtt, vagy a szokásos terhelés 5-10-szeresét meghaladó várható látogatószám növekedés előtt érdemes egyeztetni az infrastruktúrát biztosító céggel, hogy biztosan ne legyen semmilyen probléma osztott tárhely esetén sem. Félreértés ne essék: Ha eddig 5 ember olvasta egyszerre a blogunkat, s most 50-en lettek egy nap alatt, akkor nem kell a telefont keresni. Azonban ha várhatóan igazak az alábbiak:

  • az egyidejű látogatók száma eléri, vagy jóval meghaladhatja az 1.000 főt, vagy
  • a napi látogatók száma meghaladhatja a 10-20.000 főt, vagy
  • elkészítettük az első hosszú videónkat, s azt nem a YouTube-ra, hanem a weboldalra raktuk fel, s épp promótálni készülünk,
  • közös kampány indul hamarosan nagy látogatottságú partnerrel
  • közös kampány indul hamarosan nagy listával rendelkező partnerrel
  • stb.

akkor érdemes lehet a fentiek előtt a szolgáltatónak jelezni. Hálásak lesznek! Sőt nekik alighanem nem fog problémát okozni akár ideiglenesen is növelni a VPS-ünk, vagy a minket kiszolgáló technika teljesítményét, vagy más terhelés elosztó megoldásokat csatasorba állítani.

Ez pedig azért van, mert a terhelés a legritkább esetben szokott egyenletesen eloszlani. Azzal (mármint az egyenletes látogató számmal) nincs gond. Ez igaz a napos, hónapos, de az éves grafikonok esetében is. De egy-egy jobban sikerült kampány, egy-egy virulens videó, egy-egy közösségi médiában felkapott jól sikerült blogposzt okozhat az átlagos terhelésnél sokkal nagyobbat is. Akár az addigiak sokszorosára (nem ritka alacsonyabb látogatottság esetén a több ezerszeres érték sem!) is nőhet a mutató. Ez pedig okozhat problémát ha váratlanul éri a feleket. Az ilyet jobb megelőzni, ha lehetséges.