big-data-4Egyre több helyen és egyre többet olvashatunk az úgynevezett “Big Data” nevű fogalomról, amire még mindig nehéz szépen és értelmesen csengő magyar elnevezést találni.

A “Nagy Adat” – mondhatnánk, de a felesleges magyarításról már sok szakma letett, hiszen globalizálódó világunkban nem érdemes minden lefordítani, amikor az angol, a német, a spanyol vagy épp a kínai és a magyar is ugyanarról beszél.

De mi a “Big Data”?

Hatalmas adatmennyiség – az elnevezést mindenki érti, a kérdés ezért inkább az, hogy mi is van mögötte. Lényegében bármi: nemcsak a magánemberek (vagyis az egyéni felhasználók), hanem a különböző szektorok és intelligens hálózatok által termelt adatok.

Mindaz, amit a hét minden napján, a nap minden percében előállítunk, és ami rendszerezve, formába öntve releváns információkkal szolgálhat bárkinek. A bárki alatt pedig általában azokat a cégeket értjük, akik szeretnék még jobban megismerni a lehetséges fogyasztókat és azok szokásait.

A “Big Data” általában arra az exabitekben mérhető adatfolyamra vonatkozik, amit az emberiség naponta előállít; mobilon, laptopon vagy épp asztali gépen, számolatlanul és véget nem érően.

Hogyan szolgálhatja ki a “Big Data” a vállalkozásokat?

Az információ hatalom – hallottuk ezt már filmekben, és olvashattuk komoly cikkekben is; sok helyen szerepel ez a megállapítás, mivel igaz. Számít, amit nézünk a tévében, és számít, amit elköltünk a bankkártyánk segítségével; amire rákeresünk a neten, vagy amit lájkolunk a Facebookon.

Lényegében “Big Data”-forradalom zajlik, azonban nem az adatmennyiség a fontos, hanem az, hogy mit kezdünk vele. A rendszerezett adatmennyiség ugyanis képes összefüggéseket találni a felhasználók szokásait illetően, és a cégeknek elengedhetetlen segítséget nyújt a piacok megismerésében.

A “Big Data” tulajdonképpen olyan piackutatást jelent, amivel optimalizálhatók a marketingkampányok és az értékesítési tevékenységek. De továbbmegyünk, hiszen szerepe lehet az árképzésben és a logisztikában is.

Mindezt jelen időben, megbízhatóan érik el az adatmennyiséget használók: nem kell sokat várni a reprezentatív, de mégiscsak szűkebb réteget vizsgáló felmérések analízisére, hiszen helyette a teljes képről kapunk gyors, számítógépek segítségével feldolgozott információt. Olyan információt, amire szükségünk van.