Nagyon gyakori a címben szereplő kérdés nálunk. Ez egy nagyon megfontolandó döntés, s igen nehéz benne okosnak lenni. De azért van pár tanácsunk és jó néhány szempont, amit érdemes figyelembe venni. Az elmúlt 14 év tapasztalatából merítve megpróbáljuk ezeket összeszedni nektek. Vágjunk is bele!

Az első tanács az, hogy mindenképpen érdemes pár napot szánni arra, hogy valamiféle vázlatot, terveket összeszedjünk, mire is van szükség a fejlesztéshez. Ezzel később nagyon sok bosszúságot meg fogunk előzni. Illetve egy ismert mondás, hogy ha rendszerterv nincs, akkor jó rendszer sem lesz. Ha belefér, akkor kisebb kutatást is érdemes csinálni. Ezt lehet olcsón is: a kollégák körében. Mit látnának szívesen, mi segítene nekik sokat, mik azok a gyakran ismétlődő feladatok, amiket ha segít a rendszer, akkor felszabadul az idejük és csökken a hibák lehetősége. A drágább verzió az ügyfelek megkérdezése, vagy külső cég bevonása.

 

 

Érdemes több szakvéleményt is meghallgatni, több ajánlatot is kérni, alaposan ellenőrizni a referenciákat, s csak utána dönteni!

Mindenképpen kérjetek szerződést, benne kötbérrel, írjátok bele a support és az esetleges továbbfejlesztés lehetőségét, kikötve legalább 3-5 év támogatást. Ezt is kötbérrel! Nem árt a titoktartási és a teljesítési igazolásokra való fizetés sem. Aki ezeket nem vállalja, attól csendben köszönjetek el!

 

 

Kérdezzetek rá a fejlesztést követő időszakra és a teendőkre, például az alábbiakra:

  • Kell-e előleget fizetni? (Általában kell 25-50 %-ot, de az első számlából le szokták vonni az összegét!) Kész rendszer vásárlásakor nincs előleg, de a teljes összeget a licenc kiadása előtt kell megfizetni. Cserébe nincs várakozási idő, akár napokon belül elkezdődhet a telepítés és a beüzemelés.
  • Benne van-e az árban kész rendszernél a telepítés, az adatok betöltése vagy a testre szabás? Ha nincs, akkor mennyi idő és milyen költség?
  • Tartalmaz-e a vállalás valamennyi ideig tartó (ez általában 1 év szokott lenni) jogszabálykövető frissítést?
  • Milyen áron lehet újabb 1 évre vásárolni frissítést, vagy mibe kerül 1-1 időszakos update?
  • Garancia, hibajavítások módja, feltétele és esetleges költsége?
  • Ha nem készült el az összes modul elsőre, akkor azok várhatóan mennyibe fognak kerülni?
  • Ha új funkciókat kértek később, akkor milyen fejlesztési vagy óradíj költséggel kalkulálhattok?
  • Milyen támogatás jár hozzá, ha kérdés van, s mennyi? Sok cég korlátlan hétköznapi segítséget vagy betanítást is ad, de többen csak óradíj vagy oktatási költség felszámításával biztosítják ezt.
  • Mi az eljárás, ha munkaszüneti- vagy szabadnapon van szükség segítségre? Megoldható-e, és ha igen milyen áron? (A hétvégi támogatás a legtöbbször sajnos felárral jár.)

Mint azt már többször említettük, a fejlesztők nem igazán szeretnek más kódjával dolgozni, vagy ha el is vállalják, akkor megkérik az árát. Így az első és legfontosabb tanácsunk, hogy körültekintően válasszatok kivitelezőt. Rövid távon, főleg kezdődő feladatoknál sok embert fogtok találni, aki tud segíteni, ezzel nincs gond. Azonban ezen emberek az évek folyamán nagy százalékban “eltűnnek”. Másba fognak, külföldre költöznek, elmennek munkahelyre dolgozni, családjuk lesz stb. Érdemes olyat választani, akinek hosszú évekre visszamenő referenciái vannak, esetleg programozó vagy hasonló szakmával rendelkezik. Az ilyen fejlesztők tegnap is ezt csinálták, ma is kódolnak és holnap is ezt fogják, ugyanis ez a szakmájuk, ezzel keresik a kenyerüket. A jók itthon is tisztességes bért tudnak keresni, azaz sokkal kisebb valószínűséggel fognak repülőre szállni, s külföldre távozni.

 

 

Minden fejlesztő az általuk használt rendszert fogja javasolni, ahhoz értenek. Mi pl. szintén hasonló okok miatt nem ajánljuk a Joomla rendszer, inkább a WordPresst. (Meg jelen állás szerint nem is tud annyit, mint a WP.) Nem ritka 2 fejlesztő közötti nézetbeli, eszközbeli különbség sem, de ez nem gond, pont ezért kell a már említett tervezés. Akkor nem érnek minket később kellemetlenségek, s nem ütközünk bele az “ezt nem lehet megcsinálni a mostani megoldással” problémába.

Legyen dokumentáció!! Előfordul, hogy a legnagyobb odafigyelés vagy igyekezet mellett is történnek váratlan események, balesetek, s ha nem megy minden simán, akkor végül át kell adni másnak az oldalt. Ekkor a dokumentáció rögtön kulcsfontosságú lesz! Akkor is, ha a programhoz értő kolléga felmond, ugyanis nem viszi magával a tudást, hanem megmarad a cégben a nagy része! Busásan megtérül a dokumentációra költött minden forint.

Ne tévesszen meg benneteket az általunk csak “vérpistikéknek” nevezett, suli mellett melót vállaló kontárok olcsó ajánlata. Ha hosszú távon gondolkoztok, s az illető az iskolája elvégzése után munkahelyre kerül vagy távozik itthonról, akkor egyrészt nem fog ráérni, másrészt jóval drágább is lesz. Ilyenkor a neki kifizetett összegeket nagy esély van elbukni, s kereshettek új partnert. Akivel lehet mindent előlről kezdeni.

Informatív jellegű, egyszerű, akár CMS alapú weboldalnál találhattok fejlesztőt korrekt áron, de amikor már valamilyen egyedi fejlesztést, belső rendszert, automatizmust, vagy akár teljes upsell folyamatokat használtok, úgy ezekhez egyre nehezebb lesz kivitelezőt találni, ahogy az elvárások emelkednek. Arról nem is beszélve, hogy ezzel az ár is emelkedni fog, amit az illető(k)nek fizetni kell.

 

 

A másik megoldás az lehet, hogy ha csak általános feladatok vannak, semmi különleges, s a cég folyamatainak megfelel egy ilyen weboldal, akkor alighanem az lesz a legköltséghatékonyabb, ha egy saját kolléga kitanulja ennek a használatát, s ő végzi el a szükséges dolgokat, illetve amikor más feladatok vannak, akkor azokat is megoldja. Szükség esetén, ha erre igény van, akkor van lehetőség óradíj alapon profikat bérelni, s egy-egy speciálisabb feladatra (mondjuk online számlázás beüzemelése, vagy külső hírlevelező program bekötése stb) eseti jelleggel megbízást adni.

 

 

Hosszú távon igény merülhet fel egyedi rendszer elkészítésére is. Ez ugyan nagyobb költségeket (akár milliós tételt) is jelenthet, de rengeteg előnye is van, például:

  • Teljes mértékben a cégre szabott megoldások, melyek alkalmazkodnak a folyamatokhoz
  • Megrendelések és előrendelések segítése
  • ISO és más auditált folyamatok teljes körű támogatása
  • Több telephely kezelése
  • Garanciális ügyintézés
  • Árlistafrissítés automatikusan, árfolyamok figyelembe vételével
  • Összekötés külső rendszerekkel:
    • Elektronikus számlázás
    • Bankkártyás fizetés
    • CRM rendszerek támogatása
    • Marketing automatizmusok, autoresponderek támogatása (Mailchimp, ActiveCampaign stb.)
    • Stb.
  • Az egyedi rendszer gyakorlatilag minden esetben nagyobb terhelést bír, mint a más kódon alapuló megoldások. (Feltételezzük, hogy a csapat érti a dolgát, de pont ezt kell ellenőrizni a megbízás előtt!)

 

Az egyedi fejlesztés minden esetben hosszú távú befektetés, mely ha készen van, a céget egy következő szintre emeli. Az ilyen rendszereket használó cégek az IT folyamatokra nem úgy tekintenek, mint felesleges kiadás, hanem mint a jövő záloga.

De az egyedi kódnak árnyoldala is van, ez pedig az, hogy a cég függeni fog a fejlesztőtől. Ezt viszont nagymértékben csökkenti a pontos, naprakész, verziókat követő dokumentáció!