Domaint választani nem egyszerű – kreatív, leíró, megjegyezhető, rövid, és persze szabad is kell hogy legyen. A jó domain kiválasztása éppen olyan kreatív folyamat, mint a marketingstratégia kidolgozásának bármely eleme.

Az egyik legfontosabb, hogy ki kell emelkedned a tömegből. Mekkora is pontosan ez a tömeg? Az a célpiacodtól függ. Ha a hazai piacot célzod meg, az Internet Szolgáltatók Tanácsa adatai szerint közel 650 ezer .hu alatt regisztrált domain között kell valami eredetit nyújtanod. (A DomainTools.com valamivel alacsonyabbra, 589 ezerre becsüli a számot.) Ha viszont a szolgáltatásaiddal, termékeiddel külföldön szeretnél érvényesülni, még nagyobb a konkurencia – a .net, .org és .info legfelsőbb szintű domainek alatt több mint 30 millió aktív cím él.

Már csak azért is fontos a választás, mert az oldal nevének és domainjének mindenképpen egyeznie kell – így ha az oldal eszébe jut valakinek, nem kell majd a webcímen gondolkodnia – és nem is egy másik oldalon köt majd ki.

Jó választás lehet, ha a termék, a brand nevét adod meg domainként is, ezzel is építve magát a brandet, de ez csak akkor működhet, ha kifejezetten erre hegyezed ki a stratégiát, és nem egy cég egész szolgáltatásspektrumát hirdeted. Ha éttermet, áruházat vagy valamilyen hasonló üzletet akarsz a neten megjeleníteni, amely nem online szolgáltatásokat nyújt, hozzáadhatod például a város nevét is a domainhez.

Milyen hosszú?

A domainnevek ideális hosszúságát illetően még a szakemberek körében is folynak viták. Egy rövidebb domaint egyszerűbb lehet megjegyezni – ugyanakkor egy hosszabb esetén is megoldható, hogy könnyen memorizálják. Magában például az rdo.hu meglehetősen semmitmondó volna, míg a regisztraljdomainnevetolcson.hu biztosan emlékezetes (és könnyű préda a typoknak persze). Egy domain legfeljebb 67 karakter hosszú lehet – ezt nem érdemes kimaxolni, hosszú nevet csak akkor válassz, ha nagyon biztos vagy a dolgodban. A legtöbbek szerint az olyan domain az ideális, amely maximum 10 karakterből áll.

Az írásmódra is érdemes figyelned – bár ma már lehetséges ékezetes domaineket regisztrálni, figyelj rá, hogy ha így teszel, az ékezetmentes verzió is a tiéd legyen. A legtöbben automatikusan ékezet nélkül gépelik be a domaineket, és ha a két változat közül csak az ékezetest birtoklod, az ékezet nélküli pedig más olalára visz, garantáltan értékes látogatókat veszítesz majd.

A kreatív munka

Az igazán fontos persze az, hogy olyan domaint válassz, amelyre emlékeznek a netezők. Legyen leíró és kreatív egyben, ez nem könnyű feladat. Ha nem akarod kifejezetten egy áru, cég, szolgáltatás brandjét a domainbe foglalni, próbálkozz valami relevánssal – kombinálj például olyan szavakat, amelyeknek közük van a témához, mint ahogy a YouTube esetében tették.

Összességében a domain kiválasztása nem sokban különbözik a brandnév adásától. Mindig a látogató, vásárló fejével kell gondolkodnod, nem pedig a sajátoddal. Nem baj, ha neked nem tetszik a név, ha a célközönségben a megfelelő reakciókat, asszociációkat váltod ki vele. Ha azt akarod, hogy valami bevételt termeljen, nem szépnek kell lennie, hanem hatékonynak. És sose hajíts ki egyből egy kicsit is jónak látszó ötletet – próbáld továbbfejleszteni, kérdezz meg akár hozzáértőket, nézz utána, foglalt-e már, hányan keresnek rá a Google-ben, próbáld ki, milyen begépelni, könnyen rögzül-e az írásmódja az izommemóriában.

A piackutatásra egyébként is nagy hangsúlyt kell helyezni. Nézd meg, milyen domaineket használnak konkurenseid, melyek a legsikeresebbek. Saját ötleteidet is futtasd át a keresőn, és próbálj olyat választani, amelyet könnyű lesz a Google-lel megszerettetni. Soha ne válassz olyan domaint, amelyet elgépelve a potenciális vásárló a konkurens oldalára juthat.

Lehet, hogy hosszadalmas folyamat elébe nézel, de olyan ez, mint amikor egy gyereknek adsz nevet. Bármilyen is lesz, ezzel a névvel kell leélnie az életét, és ha emiatt kinevetik vagy csúfolják majd, az a te elhamarkodott döntésed következménye lesz.