Sokan kerestek a címben szereplő kérdésre megoldást nálunk. Ez legtöbbször akkor fordul elő, ha a jelenlegi partneretekkel nem vagytok valamilyen oknál fogva megelégedve. (Nem veszik fel a telefont, nem válaszolnak az üzenetekre, lassú az oldal stb.)

A megoldás kulcsa az időzítésben rejlik. Nincs benne semmi titok, ha követitek a lentebb felvázolt lépéseket, akkor semmi probléma nem lesz, s a látogatóitok, vagy a partnereitek az egészből semmit nem fognak észrevenni. Ha bármilyen lépésnél elakadtok, vagy kérdésetek lenne, akkor kérjétek az új szolgáltató segítségét a költözésben!

1.

Az első lépés, hogy a mostani tárhelyen készítenetek kell egy teljes mentést. Ebben legyenek benne a fájlok, az adatbázis, de a teljes levelezés is. Néhány rendszer ad erre automata mentési lehetőséget, ha van ilyen, akkor használjátok bátran. Ha problémát okoz, akkor kérjétek a jelenlegi, vagy az új szolgáltató segítségét, ahogy már jeleztük.

Erre nagyon érdemes figyelni, mert ha bármi balul sül el (márpedig néha előfordul a legjobb szándék ellenére is, különösen régebbi rendszerek esetében), akkor ez a mentés lesz a legfontosabb.

 

2.

Ha kiválasztottátok az új partnert, akkor vegyétek fel vele a kapcsolatot, válasszátok ki a kívánt szolgáltatást, kössetek szerződést, rendeljétek meg. Általában az alábbiakra lesz szüksége az új partnernek a költöztetéshez:

  • .hu domain esetében a mozgatás papírozással jár. Ebben segít a szolgáltató. Ezzel igazolja a tulajdonos, hogy ő kezdeményezi a változtatást. Nem bonyolult, egyszer kell megcsinálni, ráadásul ezzel lesz a kezetekben papír is, amit bármilyen probléma esetén elő lehet venni, s mint minden szerződés, ez is védelmet nyújt a feleknek.
  • Nemzetközi domainek esetében egy úgynevezett authentikációs, vagy röviden auth kódra van szükség. Ezt be lehet szerezni az aktuális partnernél, sokszor az online admin felületen keresztül is. E-mailben fog érkezni. Ezzel kapcsolatban fontos tudni, hogy érdemes a mail címeteket naprakészen tartani, ugyanis nemzetközi domainek esetében bármilyen e-mail cím módosítás után egy bizonyos időre (általában 30 napra) zárolják a kód kikérésének lehetőségét, s ezzel a név mozgatását is új szolgáltatóhoz! Szintén érdemes tudni, hogy a kiadott kód általában 30 napig érvényes, utána újat kell kérni.

 

3.

Az új hosting cégnek jelezzétek, hogy lehetőség szerint leállás nélküli költözést szeretnétek. Ez fontos lesz, ugyanis ők is ezeket a lépéseket fogják követni. Megkapjátok tőlük a tárhelyhez való eléréseket. Ezeknek a birtokában fel lehet tölteni a weboldalt a mentésből, be lehet és be is kell állítani a mail fiókokat, lehetőség szerint le is kell szinkronizálni a régi helyen lévővel. Amennyiben ezzel mind készen vagytok, akkor innentől jön tulajdonképpen maga a költözés.

 

4.

Most következik az a rész, hogy a kitöltött átkérő lapot be kell adni az itthoni Nyilvántartónak, s ezzel elindul a mozgatás folyamata. Nemzetközi domain esetében pedig a kód felhasználásával fogja a szolgáltató elindítani az átkérést.

Ezt a lépést érdemes péntek délutánra időzíteni. Ennek az az oka, hogy az átkérés módosítani fogja a domainhez tartozó IP címet, immár az új tárhelyre. Ennek kell idő mire elterjed. Magyarországon már 4-8 óra alatt elég sok helyen megjelenik, de néhány szolgáltató saját beállításokat (hosszabb késleltetést) használ a domainek esetében, s nem feltétlenül veszi át a Regisztrátor által használt beállítást. Nálunk ez az érték 5 perc, de sok nagy cég, a rengeteg ügyfele és a szerverek erőforrásainak kímélése miatt fix 24 vagy 48 órás beállítást használ. A fentiek miatt érdemes a dolgot pénteken indítani, mert így a hétfői munka idejére végbemegy a háttérben a módosítás, s minden partner és látogató az új tárhelyen lévő címet fogja látni, s használni.

 

5.

Az átállás után érdemes még szinkronizálni az adatokat és a maileket, hogy az átállás ideje alatt bekövetkezett módosítások (rendelések, hozzászólások, tranzakciók stb.) szinkronba kerüljenek.

 

6.

Ha minden jól megy, akkor pár nap tesztelés után (ha nincs semmi probléma) lehet a régi szolgáltatónak jelezni, s lemondani a továbbiakban az addig biztosított dolgokat.

 

Néhány kiegészítés:

  • Nem gond, ha nem minden érthető teljesen számodra a történések mögötti műszaki részből. Hamarosan lesz WIKI-nk és GYIK-k, amikkel képezheted majd magad, illetve ha rendszeresen olvasol minket, akkor is fogsz majd látni olyan ábrákat és írásokat, amikből meg fogod érteni a lényeget. Ha időd engedi, akkor érdemes rendszeresen olvasni minket a jövőben.
  • Ha bármilyen lépésnél elakadtok, akkor kérjétek az új szolgáltató, vagy hozzáértő ismerős, informatikus segítségét a költözésben!
  • Érdemes elrakni a mentést, illetve meggyőződni róla, hogy valóban készülnek ilyenek az adatokról. Abból még sosem volt baj, hogy valami megvan, ellenben ha szükség lenne rá, s mégsem hozzáférhető, akkor már késő lesz igyekezni.
  • Néhány rendszer (például a WordPress is ilyen), ad lehetőséget teljes mentés készítésére. Bátran használjátok ezt. A régi helyen exportálni kell mindent, az új helyen pedig importtal betölteni. Azonban ne felejtsétek el utána tesztelni az oldalt és a funkciókat!
  • Ha bármilyen gond lenne a fenti átállás alatt vagy után, akkor mivel a régi helyen még minden adat megvan, s az is a legfrissebb, ezért gond nélkül tud onnan folytatódni a kiszolgálás, s lehet újra próbálkozni.