Az emberek és a cégek online megjelenése napjainkban teljesen természetes, hiszen szinte minden és mindenki megjelenik online, ami offline is létezik a valóságban. Lehet egy weboldal magánjellegű, vagy pusztán informatív célú, de a leggyorsabban a profitorientált vállalkozások értékesítési céllal létrehozott oldalai fejlődnek. A vevőszerző-, vagy értékesítő oldalak és a webáruházak online felületen folytatják azt a tevékenységet, amit a vállalkozás valójában is csinál; tehát terméket vagy szolgáltatást értékesít.

Egy jól működő üzleti célú weboldal, ha megtalálja a célközönséget, akkor kommunikál vele, megfelelően közöl releváns információkat, vásárlásra ösztönöz és a látogatókat vásárlóvá konvertálja. Ezt részben a megfelelő tartalomnak kell garantálnia, amit folyamatosan frissíteni kell, részben pedig az átgondolt és rendre frissített érkeztető oldalaknak.

Önmagában még ez sem biztos, hogy elég, hiszen ehhez az kell, hogy egy potenciális vásárló meg is találja a számára megfelelő megoldást nyújtó vállalkozás honlapját. A honlapok elérését alapjaiban meghatározza az, hogy hol helyezkedik el a Google találati listában. Ez már nem csak a tartalmon múlik.

Nézzünk egy alapvető praktikát, hogy a Google keresési találatok elején megtalálhatóak legyünk, mégpedig megfelelő domain regisztráció segítségével.

A leglényegesebb dolog az, hogy a vállalkozás tevékenységéhez kapcsolódó és annak szakterületéhez leginkább köthető kulcsszót kell megtalálnunk, és lehetőleg ezt a kulcsszót kell domain névnek választanunk.

Miért működik ez a “praktika”?

Az emberek keresési habitusa, illetve ebből adódóan a keresők algoritmusa miatt. Amikor valaki szeretne vásárolni például egy használt autót, akkor bizonyosan azt a kulcsszót írja be a keresőbe, hogy „használt autó”. Mivel a keresőmotor először a domain nevekre keres rá, és csak utána tartalmakra, így a „használtautó” domainnel rendelkező weboldal lesz az első a találati listában. Így ha az országban bárki használt autót szeretne vásárolni, akkor szinte biztos, hogy a hasznaltautó.hu-n kezd keresni.

Ez persze több okból is nehezen megvalósítható, ugyanis nyilvánvalóan sokan versenyeznek egy ilyen domainért, hiszen ez megalapozhatja egy vállalkozás online sikereit. A versenytársakon kívül vannak olyan emberek, vagy akár cégek, akik törvényes úton kereskednek az általuk korábban már lefoglalt domain nevekkel. Ez úgy néz ki a gyakorlatban, hogy lefoglalnak egy vagy több domain nevet, amire vélhetően később szüksége lesz valakinek, és így (akár nagyobb összegért is) eladhatja az igénylőnek.

Ennek a „műfajnak” a koronázatlan királya Mike Mann. Ő tartja az egy nap regisztrált domainek számának világrekordját. Több mint 15.000 db domain regisztrálását sikerült eszközölnie, egyetlen nap leforgása alatt. Ezen kívül arra is volt példa, hogy ez a fickó egy 60 dollárért vásárolt domain címet adott el 22500 dollárért.

Ebből a példából is látszik, hogy mekkora értéke van egy jól megtalált kulcsszóval beregisztrált domain címnek, és hogy mennyire potenciális lehet egy online felület egy vállalkozás számára. Érdemes invesztálni az online megjelenésbe.

Szóval adott a helyzet: megvan a kulcsszó, de tegyük fel, hogy foglalt, de nem használja senki. Ilyenkor mi a megoldás?

Mivel egy ilyen domain vevőszerző lehet, tehát pénzt hozhat a vállalkozás részére, érdemes megbecsülni az értékét és adott esetben megvásárolni.

Ezen kívül érdemes figyelni, vagy utánajárni, hogy mennyi időre van lefoglalva, és mikor szabadul fel.

Ami a legegyszerűbb és legkézenfekvőbb megoldás lehet: differenciálni magad, és azzal kiegészíteni a domaint. Maradjunk a használt autó témánál. Mivel a hasznaltauto.hu foglalt, érdemes megpróbálni a hasznaltautodebrecen.hu vagy hasznaltauto-pécs.hu domaineket, nyilván a releváns település vagy más differenciáló tényezővel kiegészítve.

Mivel a keresők egyre inkább abba az irányba mennek, hogy komplett kérdésekre próbáljanak választ adni, ezért a kulcsszavaknak egyre nagyobb jelentősége lesz a jövőben.

Például:

Ha valakinek defektje lesz az éjszaka közepén hétvégén, akkor alighanem valami olyasmit fog keresni, hogy:

  • kerékjavítás éjjel-nappal, vagy
  • 0-24 defekt javítás és hasonlók.

Egészen biztosan nem a cégünk nevét tartalmazó keresőszót fogja beírni.

A fentiek miatt próbáljunk megszerezni a piacunk releváns kulcsszavait tartalmazó domainekből akár többet is!